LIIKUNTA KUULUU KAIKILLE

Tervetuloa tutustumaan Let’s Move It -ohjelmaan. Let’s Move It -tutkimushankkeessa kehitettiin keinoja lisätä nuorten liikkumista sekä tapoja muuttaa opetuskäytäntöjä ja oppimisympäristöjä liikunnallisesti aktiiviseksi. Hankkeen tavoitteena oli arvioida, onnistutaanko ohjelmalla luomaan muutosta oppilaitoksiin. Tutkimusvaiheessa mukana oli yli 1100 opiskelijaa ja lähes 200 opettajaa.

Mikä parasta: Let’s Move It -ohjelman avulla oppilaitokset onnistuivat kasvattamaan kevyen liikunnan määrää päivittäin lähes kymmenellä minuutilla verrattuna verrokkioppilaitosten opiskelijoihin. 

Varsinaisen tutkimusvaiheen jälkeen olemme kouluttaneet noin 200 kasvatus- ja liikunta-alojen ammattilaista käyttämään ohjelman materiaaleja ja menetelmiä omissa organisaatioissaan. Let’s Move It -toimet ovat saavuttaneet kesään 2018 mennessä jo yli 7000 opiskelijaa ympäri Suomen – liity sinäkin mukaan!

Tällä sivustolla jaamme parhaat vinkit aktiivisuuden lisäämiseen. Kaikki harjoitukset ja neuvot perustuvat tutkimustietoon, oppilaitosten arjessa toimiviksi todettuihin menetelmiin sekä vuosina 2015–2017 toteutettuun laajaan vaikuttavuustutkimukseen. Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä ei-kaupalliseen käyttöön.

Kaikki materiaalit löytyvät Google Drive -materiaalipankista, ja tällä sivustolla nostamme erityiset helmet esiin.

NÄIN PÄÄSET ALKUUN!

1. MOTIVOI JA ROHKAISE

Ei ole yhdentekevää, miten nuorta kannustetaan liikkumaan. Joskus liikkumaan aktivoiminen voi saada vähän liikkuvassa aikaan vastareaktion, ja siksi vuorovaikutus on avainasemassa. Lue Motivoinnin ABC -osiosta vinkit kannustavaan motivointiin!

2. LAAJENNA KÄSITYSTÄ LIIKUNNASTA

Kenenkään ei tarvitse olla huippu-urheilija tai pitkäaikainen harrastaja voidakseen nauttia liikunnasta. Olennaista on auttaa nuorta laajentamaan käsitystä liikunnasta: vähäkin liikunta on parempi kuin ei mitään. Tutustu liikkumaan aktivoiviin keskusteluharjoitteisiin Harjoitukset-sivulla!

3. PEPPU YLÖS PENKISTÄ!

Oppitunnit etenevät usein tiiviisti luokkahuoneessa istuen. Kaikki liike on kuitenkin plussaa, ja siksi istumisen vähentäminen on tärkeä osa liikkumaan aktivoinnissa. Tarjoamme keinoja siihen, miten istumista voi vähentää oppilaitoksissa. Lue vinkkimme Istumisen vähentäminen -osiosta!

4. PIDÄ KIINNOSTUS YLLÄ!

Let’s Move It -ohjelman räväköitä julisteita voit ladata ja tulostaa materiaalipankistamme. Julisteet herättävät huomion esimerkiksi oppilaitoksen käytävillä ja opettajanhuoneissa. Tutustu valikoimaamme Julisteet-sivulla!

LET’S MOVE IT TOI LIIKKUMISTA OPPILAITOKSIIN!

”Ohjasin koulumme opettajille Let’s Move It -työpajan ja palaute oli todella palkitsevaa. Kiitos hienoista materiaaleista. Tämä on hieno terveyden edistämisen projekti.”

Tommi Norppa
liikunnan ja terveystiedon lehtori
Herttoniemen yhteiskoulu, Helsinki

”Pidimme henkilökunnalle istumisen vähentämisen työpajan ja saimme hyvää palautetta. Kerrankin oli koulutusta opetusmenetelmistä, joita myös käytettiin jo koulutuksessa. Toteutimme työpajan hyvin pitkälti ohjeidenne mukaan. Kokeilimme ainakin kävelygalleriaa, palautteenantoa kroppaäänestyksellä ja learning cafeeta. Liike-nimi-leikki päivän fiilikseen yhdistettynä alussa toimi todella hyvin. Tuli hulvattomia liikkeitä ja ilmapiiri piristyi, vaikka ajankohta oli iltapäivällä. Kokeilimme myös ”ei pöytiin tarjoilua” ja pelasimme Sprint game -kisat. Työpaja sai hyvän vastaanoton ja ainakin osa opettajista on jo ottanut käyttöön menetelmiä. Kaikki halusivat ottaa paksumman Työkalupakin, jossa menetelmät oli selostettu tarkasti. Saimme myös lisää hyviä ideoita opettajilta, heidän käyttämistään menetelmistä. Kesän henkilökunnan koulutuspäiviin aiotaan myös soveltaa näitä menetelmiä. Syksyllä on tarkoitus viedä luokkiin jumppapalloja, stressipalloja ja tasapainotyynyjä. Jokaiseen luokkaan vietiin Let’s Move It –aktiivisuusbreikkiohjejulisteet. Olen kokeillut opiskelijoiden ohjelmaa yhden valinnaisliikuntaryhmän kanssa. Opetusmenetelmät sopivat hyvin teoriaosuuden käsittelyyn. Myös Työkirja motivoi.”

Eeva Mantere-Virtanen
lehtori
Sedu, Seinäjoki

OHJELMAN TEESIT – NÄIHIN USKOMME

Kaikki Let’s Move It -ohjelman harjoitukset, neuvot ja materiaalit perustuvat kuuteen teesiin. Muista nämä, kun aktivoit nuoria liikkumaan!

1.

KAIKKI LIIKE ON PLUSSAA

Pienikin lisäys liikuntaan on aina parempi kuin täysi liikkumattomuus.

2.

OMA VALINTA

Päätä itse, liikutko ja miten.

3.

LIIKUNTA KUULUU KAIKILLE

Kenenkään ei tarvitse olla himourheilija tai tietyn muotoinen voidakseen hyötyä tai oppia nauttimaan liikunnasta.

4.

TIEDÄ, MIKÄ SINUA LIIKUTTAA

 

Kaikki liikuntamuodot eivät voi sopia kaikille. Tärkeintä on löytää itselle mieluisia ja omaan arkeen sopivia tapoja liikkua.

5.

TAVOITTEENA ON HYVÄ OLO, EI RASVATON RUNKO

Liikunta yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon auttaa painonhallinnassa, mutta ulkonäköä tärkeämpi liikunnan seuraus on hyvinvoiva mieli ja keho!

6.

ISTUMINEN ON PYLLYSTÄ

 

Lepo on tärkeää, mutta rajansa kaikella: Nykymaailmassa istuminen on tehty ”luonnottoman” helpoksi. Istumisen vähentäminen ja pienetkin tauot istumisesta tekevät kropalle ja mielelle gutaa!

Let’s Move It on Helsingin yliopistossa vuosina 2012–2018 toteutettu tutkimushankekokonaisuus, jota ovat rahoittaneet opetus- ja kulttuuriministeriö (2012–2018) , sosiaali- ja terveysministeriö (2012–2014) ja Suomen Akatemia (2016–2018). Lue lisää tutkimuksesta täältä!

 

Tietosuojaseloste

Creative Commons -lisenssi
Let's Move It -materiaalipankki, jonka tekijä on Nelli Hankonen, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.